به گزارش تبریز یازار، بهروز ساریصراف استاد گروه آموزشی آب و هواشناسی دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز در گفتوگو با خبرنگاران اظهار داشت: چنانچه میدانیم یخ زدگی هواپیما در مسیرهای پروازی در طول سالهای اخیر یکی از عوامل مخاطرات پرواز هواپیما بوده و عامل سقوط در بعضی رخدادها است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه بر اساس نتایج تحقیقی در این دانشگاه، آزمایشگاه دادههای ماهوارهای دانشگاه تبریز توانایی در تشخیص مخاطره آب و هواشناسی یخ زدگی هواپیما را دارد، تصریح کرد: با استفاده از دادههای ماهوارهای لحظهای که توسط این آزمایشگاه دریافت میشود و نیز با الگوریتمهای هوش مصنوعی که در این آزمایشگاه به دست آمده است، این توانایی را داریم که بتوانیم قبل از پرواز مخاطره یخ زدگی هواپیما را به صورت نقشههای ژئو دیتابیس در اختیار کادر پرواز، یا مهندسان پرواز شرکتهای هواپیمایی قرار دهیم.
رییس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز همچنین با بیان این نکته که با توجه به اینکه کادر پرواز منابع اطلاعاتی خودشان را دارند، از این رو این دادهها و اطلاعات بدست آمده در آزمایشگاه دادههای ماهوارهای میتوانند به عنوان منابع اطلاعات کمکی مورد استفاده قرار گیرد، اضافه کرد: یکی از ثمرات و کاربردهای تشخیص مخاطره یخ زدگی برای خلبان و شرکتهای هواپیمایی صرفه جویی میلیون ها دلار در مصرف سوخت در طول یک سال است.
به گفته وی دادههای مورد استفاده در این تحقیق با استفاده از دادههای حاصله در این آزمایشگاه و مقایسه آن با پایگاههای داده آب و هوایی بینالمللی به دست آمده است.
گزارش فارس حاکی است، این یافتهها با استفاده از تحقیقات عزیزاده دانشجوی دکتری به راهنمایی دکتر هاشم رستمزاده و مشاوره دکتر علی محمدخورشیددوست به دست آمده است.
انتهای پیام/۶۰۰۰۱/ر
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 0