باب الله حیاتی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز امروز در این ارتباط در گفت و گو با تبریز یازار در همین راستا با بیان اینکه در طول یک سال اخیر ۳۰ رشته تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی راه اندازی شده است، گفت: این رشته ها شامل ۱۲ رشته در مقطع دکتری تخصصی، ۱۵ رشته در مقطع کارشناسیارشد شامل ۳ رشته مجازی و ۳ رشته در مقطع کارشناسی با تاکید بر توسعه رشتههای بین رشتهای و نیز با در نظر گرفتن جنبه های علمی- کاربردی و اشتغال پذیری رشتهها و نیز راهاندازی دوره دکتری رشته ژئوانفورماتیک کاربردی با همکاری دانشگاه سالزبورگ کشور اتریش بوده است.
وی در ادامه تقویت و ایجاد رشتههای علمی-کاربردی مورد نیاز جامعه از جمله رشتههای حسابداری، اکتشاف نفت، علم ارتباطات، حقوق، مهندسی صنایع و … را از جمله دیگر اقدامات این حوزه بیان کرد و افزود: در این راستا همچنین توجه ویژه به جذب اعضای هیات علمی با سطح علمی بالا و مبرز در تولید علم از جمله پژوهشگران برتر و تدوین شرایط و ضوابط خاص انتقال اعضای هیات علمی سایر دانشگاهها به دانشگاه تبریز شده است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز، راه اندازی کلیه رشته های دایر دانشگاه تبریز در مقاطع کارشناسیارشد و دکتری در پردیس این دانشگاه و اخذ مجوز از دفتر گسترش آموزش عالی و برگزاری آزمون اختصاصی برای جذب دانشجو در مقاطع کارشناسیارشد و دکتری در پردیس بینالمللی ارس دانشگاه تبریز از نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ تاکنون را از جمله دیگر برنامه های این معاونت بیان کرد.
وی در بخش دیگر سخنان خود تشکیل مستمر جلسات کمیته برنامه ریزی درسی دانشگاه و بازنگری در برنامههای درسی و بروزرسانی آنها با هدف افزایش کارآمدی و رفع نیاز دانش آموختگان را از دیگر اقدام های مهم این حوره اعلام کرد و یادآور شد: از جمله موارد انجام شده در این راستا میتوان به بازنگری اساسی برنامههای درسی رشتههای زبانهای باستانی ایران و فقه و مبانی حقوق اسلامی در مقطع کارشناسیارشد و افزودن دروس کاربردی و بهروز در رشتههای مهندسی برق- قدرت، مهندسی برق- کنترل، شیمی، دامپزشکی و علوم اقتصادی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اشاره نمود.
به گفته وی بروزرسانی آییننامهها و باز طراحی فرآیندهای آموزش با عنایت به پرورش استعدادها، قدرت ابتکار، خلاقیت و نوآوری از جمله بازنگری آییننامه انتخاب روسای دانشکدهها و مدیران گروههای آموزشی، بازنگری ضوابط و مقررات خاص ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز، تدوین آییننامه ایجاد رشتههای جدید و تدوین آییننامه واگذاری برخی اختیارات شوراهای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به دانشکدهها جهت روانسازی، شفافیت و تسهیل امور از جمله دیگر برنامه های این معاونت در سال اخیر بوده است.
حیاتی فراهمسازی زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری جهت آموزش الکترونیکی و برگزاری کلیه کلاسهای آموزشی و نیز امتحانات پایان نیمسال به صورت الکترونیکی و برخط (آنلاین) و استفاده حداکثری از فضای مجازی برای ارائه آموزشهای دانشگاهی به ویژه در دوران همهگیری ویروس کرونا را از دیگر برنامه های این معاونت بیان کرد و خاطر نشان کرد: راه اندازی سامانه مدیریت درخواست الکترونیکی در حوزه معاونت آموزشی و انجام کلیه امور آموزشی دانشجویان بدون نیاز به حضور فیزیکی آنان صورت می گیرد.
وی همچنین با تاکید بر اینکه اجرای طرحهای مهارتافزایی و اشتغالپذیری با تاکید بر جنبههای علمی- کاربردی برنامههای درسی از جمله برگزاری دوره کارورزی، برگزاری کارگاه های متنوع آموزشهای عملی به طور مشترک با سازمان آموزش فنی و حرفهای، برگزاری کارگاههای مختلف آموزشهای آزاد و مجازی با همکاری واحدهای آموزشی و انجمنهای علمی دانشجویی صورت گرفته، تصریح کرد: اجرای دروس اختیاری متناسب با نیازهای جامعه از جمله دروس کارآفرینی، آشنایی با دفاع مقدس، شناخت محیط زیست، علوم اعصاب، مهارتهای زندگی، حقوق شهروندی، زبان و ادبیات ترکی و بازنگری سرفصل درس کارآفرینی با رویکرد مهارتافزایی دانشجویان بوده است.
حیاتی اجرای کامل طرح پایش وضعیت اشتغال دانشآموختگان دانشگاه تبریز، به همراه تهیه و تدوین گزارش نهایی و ارسال آن به وزارت عتف را از دیگر اقدام های مهم این معاونت در یک سال اخیر بیان کرد و یادآور شد: تدوین شیوه نامه جذب، حمایت و حفظ حائزین رتبه های برتر کنکور و فارغ التحصیلان ممتاز جهت ادامه تحصیل در دانشگاه تبریز در قالب نکوداشت معنوی و حمایت از ایفای نقش مؤثر در فعالیت های دانشگاهی؛ تسهیلات آموزشی و پژوهشی متنوع؛ تسهیلات رفاهی مختلف؛ و جوایز نقدی از دیگر برنامه های این حوزه بوده است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز، در خاتمه با اشاره به دیگر اقدام های مهم این معاونت در یک سال اخیر گفت: تسهیل در صدور مجوز همکاری با اساتید خارجی و ایرانی مقیم خارج کشور در قالب راهنمایی و مشاوره پایاننامهها و رسالههای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که میتوان به همکاری اساتید دانشگاههای معتبر کشورهای کانادا، آمریکا، ایتالیا، آلمان، اتریش، دانمارک، انگلستان، اسپانیا، فنلاند، ژاپن، چین، رومانی، نیوزیلند، سوئد، ترکیه و قبرس در ۲۴ عنوان پایاننامه و رساله مشترک دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دو سال اخیر اشاره نمود.
انتهای پیام/ ۶۰۰۲۳ /
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0